Rijangst

Het leven is te mooi om met stress te blijven rijden

Begrip en ruimte voor je verhaal, werken met kennis, inzicht en humor, op weg naar vertrouwen en vrijheid.

Zomaar een greep uit de reacties die ik kreeg en wat aangeeft wat je van mij mag verwachten.

Iedereen is weleens nerveus in de auto. Bijvoorbeeld als het erg druk is op de weg, daar is op zich niks mis mee. Dat heb je nog wel onder controle.

Maar dat nerveuze gevoel kan ook structureel worden. Je merkt bijvoorbeeld dat je steeds creatiever wordt in het verzinnen van redenen om niet te gaan rijden. Of je begint bepaalde routes te vermijden. Als dat het geval is, kun je stellen dat de spanning of angst de controle heeft overgenomen. En dan is er echt sprake van rijangst.

Dat kan allerlei oorzaken hebben:

  • een matige basisrijvaardigheid of te weinig rijervaring, bijvoorbeeld omdat je geen eigen auto hebt of omdat je partner meestal achter het stuur zit;
  • rijangst als gevolg van een ongeval waarbij je in het verleden betrokken was;
  • een verminderde psychische conditie als gevolg van ziekte, stress of burn-out;
  • een geleidelijk aan ontwikkelde verkeersfobie; dit leidt vaak tot vermijdgedrag bij rijden op de snelweg, inhalen van vrachtwagens, rijden door tunnels, over bruggen en viaducten, of bij rijden langs het water of in parkeergarages.

De ervaring leert dat rijangst zelden vanzelf overgaat en de impact ervan op je leven steeds groter wordt. Terwijl datzelfde leven veel te mooi is om altijd maar met stress te blijven rijden.

De intake.

De  intake duurt maximaal anderhalf uur. Dat lijkt misschien lang maar die tijd is nodig om  jouw specifieke situatie en de oorzaak van je rijangst goed in kaart te brengen. Tijdens dit gesprek is er alle ruimte en begrip voor je verhaal. Elke angst heeft een oorzaak en het achterhalen van die oorzaak is de belangrijkste eerste stap in het overwinnen van angst. Aan de hand daarvan bepalen we het traject.

En natuurlijk om gewoon kennis te maken want rijangst coaching doe je niet bij de eerste de beste.

Aan het einde van de intake is het vertrouwen in een goede afloop vaak al toegenomen van minder dan 10% vooraf naar meer dan 85 %!

Het vervolg.

Als rijvaardigheid de oorzaak is, wordt dat eerst getraind. Maar vaak kunnen mensen met rijangst heel goed rijden en speelt de angst zich af op een dieper gelegen, meestal onbewust niveau. Dan moet het op dat niveau worden aangepakt.

Door te leren hoe angst werkt.  Door ontspannings en ademhalingsoefeningen te doen. Door verassende NLP interventies toe te passen. Door te beginnen in een omgeving waar de angst nog niet speelt en  voort te bouwen op het al aanwezige zelfvertrouwen. Door de ritten die wij samen hebben gedaan zelf te oefenen. Altijd naar draagkracht en behoefte. Om zo langzamerhand weer met plezier achter het stuur te kunnen zitten. Met kleine stapjes, en soms grote stappen, help ik je zo je doel te bereiken! Lees meer in de ervaringsverhalen.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?

Met plezier,

Aljo Rolf-Kleefstra

Ervaringsverhalen

‘’Toen ik net m’n rijbewijs had gehaald had ik nog geen geld om een auto te kopen, daarom reed ik bijna nooit. Ik vond autorijden ook niet per se heel erg leuk en deed alles op de fiets of met de trein. Dat was jarenlang geen probleem. Maar ik merkte wel dat de drempel om achter het stuur te gaan zitten steeds hoger werd, op het laatst durfde ik niet echt meer.

Op advies van  een collega heb ik Aljo gebeld en een afspraak gemaakt. Tijdens de intake was er alle rust en begrip voor mijn verhaal. Aljo liet me voelen dat er ruimte is om samen na te denken over de dingen die me triggeren waardoor ik stress voel achter het stuur. Dat gaf me vertrouwen.

Met makkelijke maar toepasselijke oefeningen ging ik al snel goed vooruit, ik begon er zelfs plezier in te krijgen. Ik heb inmiddels een eigen auto en dat geeft me een groot gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. Het traject met Aljo heeft me meer geleerd dan alleen handvatten voor autorijden zonder stress.’’

“Ik heb altijd een heel pittige rijstijl gehad. Ik maakte daardoor wel eens verkeerssituaties mee waarin het allemaal net goed ging. Ik kreeg meer en meer het gevoel dat ik controle moest hebben als ik achter het stuur zat. Dat maakte me erg gespannen, ik voelde me al opgejaagd als ik wist dat ik ergens in de auto naar-toe moest.

Ik vond het ook vreselijk als er iemand achter me reed. De drang naar controle speelde een steeds grotere rol in mijn leven en ik kwam thuis te zitten met een burn-out. Na een paar maanden voelde ik dat ik toch weer achter het stuur moest gaan zitten. Als ik tenminste weer een deel van m’n leuke, dynamische leven terug wilde.

In het traject met Aljo leerde ik dat de oorzaak van dat opgejaagde gevoel al veel eerder was ontstaan. Al toen ik een jaar of acht was en we met de auto in de slip raakten omdat er sneeuw lag. Ik zie nog die blik van m’n vader, het voelde of het mijn schuld was.

Ik leerde bij Aljo herkennen hoe onmacht in m’n lijf werkt en hoe het m’n denken aanstuurt. Ook leerde ik om controle weer op een gezonde manier te bekijken. We hebben veel gelachen tijdens het oefenen. Ik ging milder naar mezelf en anderen kijken. Nu rij ik weer overal naar toe. Ik ben blij dat ik de stap naar een rijangst coach heb gemaakt.”

“Tja, wat is mijn verhaal. Relatie verbroken, vader overleden, ik had een heel goede band met hem. Dat hakte er allemaal flink op in. Ik kreeg af en toe een paniekaanval, ging steeds harder werken om het gevoel van ‘ik moet het alleen doen’  op te vangen.

Nu ik er op terugkijk werd ik vanaf dat moment zenuwachtig achter het stuur, een soort gevoel van onmacht. Om dat gevoel niet te hoeven hebben ging ik eerst snelwegen vermijden. Maar het ging niet over, dus ging ik 80 km wegen vermijden. Toen ik ook 50 km wegen wilde gaan vermijden werd het lastig en snapte ik dat het zo niet verder kon.

Paniekaanvallen en autorijden is geen goede combinatie, maar voor m’n werk moest ik wel rijden. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken om hulp te zoeken en zo kwam ik bij Aljo terecht. Bij haar leerde ik mijn angst eerlijk onder ogen te zien, hoe mijn lijf met iets simpels als een kriebel in de wang een paniekaanval aankondigde.

Vooral de ‘stokjesoefening’ gaf me weer vertrouwen dat het wel goed zou komen. Langzaam werden de paniekaanvallen minder erg. Ik voel soms nog wel die kriebel in m’n wang, maar nu weet ik wat ik moet doen.’

“Ik vond autorijden altijd leuk, lekker op vakantie gaan enzo. Totdat ik op de snelweg probeerde uit te wijken voor een beest. Achteraf had ik er beter overheen kunnen rijden, maar ja,………ik gaf een ruk aan het stuur , de auto begon te tollen en ik vloog over de kop.

De auto total loss maar ik had gelukkig geen lichamelijk letsel. Na een paar maanden begon ik steeds schrikkeriger te worden en nachtmerries te krijgen en van mijn zelfvertrouwen was niet veel meer over.

Via de huisarts kwam ik bij een psycholoog en heb ik EMDR gehad. De scherpe kantjes zijn er nu wel af maar ik reed alleen nog maar binnendoor naar de supermarkt,……….

Tijdens de eerste sessie met Aljo kreeg ik allerlei oefeningetjes en had ik niet eens de tijd om het spannend te vinden.

Alleen al door die andere zithouding, voelde ik me ontspannener en kon ik makkelijker om me heen kijken. Ik herinnerde me weer hoe leuk ik autorijden vroeger eigenlijk vond.

Ik kijk nu al uit naar de volgende sessie! Wordt vervolgd!

Tarieven en informatie

De intake kost 75 euro en duurt ongeveer anderhalf uur

De kosten voor een rijangst traject zijn afhankelijk van de hulpvraag maar een gemiddeld rijangst traject duurt 5 x 3 uren en is gebaseerd op 60 euro per uur.

De kosten via letselschade verzekeringen zijn op aanvraag.

Ik werk in de provincie’s Groningen, Drenthe, Friesland en Overijssel.

Bij afstanden boven de 20 km vanaf Haren bedragen de reiskosten  35 ct per km